Dodaj Ofertę Kupna
Strona Główna > Centrum Wiedzy > Porady ekspertów
Jak sprawdzić chińską fabrykę przez Internet
2014-02-24 15:00:00
Naszą misją jest uświadamiać Polaków, że import z Chin to ciekawy i dochodowy rodzaj biznesu, pod warunkiem jednak, że podchodzimy do niego z głową.

Artykuły tego autora

Naturalnym krokiem w planowaniu importu z Chin jest sprawdzenie z kim mamy do czynienia przy podejmowaniu współpracy. Można to zlecić profesjonalnym firmom , można jednak też własnoręcznie dokonać wstepnego reserchu czy dana firma jest godna zaufania. W artykule poniżej znajdziecie kilka praktycznych wskazówek na co zwrócić uwagę przy sprawdzaniu fabryki przez Internet.

Portale b2b w różny sposób podchodzą do rejestrujących się w nich firm, nadając im różne - specjalne statusy członkostwa, określane jako „Verified member". Status „Sprawdzony" nadawany jest w różnym zakresie. Nigdy nie oznacza jednak tyle samo, co „uczciwy" czy „rzetelny", choć często zdarza się, że początkujący importerzy posuwają się do takiej interpretacji. Statusy nadawane w katalogach b2b niosą za sobą informacje, nie gwarancję na bezproblemową współpracę z producentem. Takiej gwarancji nie da nikt i nigdy. Interpretacja pozyskanych informacji należy do importera. 

Alibaba.com, największy i najpopularniejszy wśród importerów serwis b2b, uchodzi jednocześnie za największe na świecie skupisko oszustów. Twierdzenie takie stanowi duże uproszczenie, niemniej faktem jest, że w związku z ogromną liczbą użytkowników Alibaba.com, oszustom łatwiej jest w tym katalogu zaistnieć. Chińskie izby handlowe zrzeszają mniejszą ilość, ale zazwyczaj wiarygodnych kontrahentów. Niestety dostęp do nich pozostawia wiele do życzenia. Ich strony www są nieaktualizowane i często posiadają wyłącznie chińską wersję. 

Bez względu na sposób poszukiwań chińskiego dostawcy, strona internetowa to pierwszy krok do eliminacji oszustów. Jeżeli strona www eksportera:
- sugeruje płatność wyłącznie albo głównie Western Union (niebezpieczna forma płatności), 
- w dziale „Kontakt" nie posiada dokładnych danych kontaktowych, 
- prezentuje atrakcyjne produkty w bardzo niskich cenach (Chińczycy nie mają zwyczaju podawać przed otrzymaniem zapytania), 
- podaje, że cena za przesyłkę wliczona jest w cenę produktu (uczciwi dostawcy robią to rzadko), 
- ma w ofercie dużą liczbę produktów markowych (jak buty Nike czy konsole Playstation),
to bardzo prawdopodobne, że trafiliśmy na oszusta. 
- Warto zwrócić także uwagę na pochodzenie e-maila (wskazana domena firmowa, nie prywatna), sprawdzić osobę kontaktową (jaką funkcję pełni i jakie ma kompetencje), doświadczenie dostawcy w eksporcie do Europy, dokumenty firmy w zakresie ich oryginalności i aktualności, dane bankowe, certyfikaty, sprawdzić czy potencjalny eksporter nie widnieje na „Czarnej liście eksporterów" w serwisie Bigchina.pl lub innych portalach biznesowych.

Weryfikacja na własną rękę dla niedoświadczonego importera jest dość trudna. W przypadku braku czasu lub wiedzy, bądź w sytuacji, kiedy pomimo własnego sprawdzenia któraś z wymienionych kwestii nadal budzi wątpliwości, należy skorzystać z pomocy specjalistów. Raporty weryfikacyjne dostarczane przez firmy pośredniczące są bardzo pomocne przy ocenie i wyborze właściwego dostawcy. Weryfikacji można dokonać w różnym zakresie w zależności od tego, ile na taką weryfikację chcemy przeznaczyć pieniędzy. 
 
Sprowadzanie towarów z Państwa Środka nakłada na importera szereg obowiązków, których spełnienie czasem graniczy z cudem. Z jednej strony, przepisy te ujednolicają wymagania dotyczące poszczególnych produktów, co służy konsumentom. Z drugiej strony, normy są do tego stopnia wymagające, a ich wdrażanie kosztowne, że godzą w interesy importerów. Zwłaszcza że celnicy gorliwie przyglądają się produktom sprowadzanym z Chin. Wystarczą niewłaściwe proporcje oznakowania CE na produkcie, aby Urząd Celny nie wyraził zgody na dopuszczenie towaru do obrotu. Chińscy producenci rzadko zdają sobie sprawę z surowości europejskiego prawa gospodarczego, często wysyłają więc do Europy towary oznakowane w nieprawidłowy sposób lub bez odpowiednio przygotowanej instrukcji. Obowiązki strony chińskiej względem specyfikacji zamawianego towaru, jego certyfikacji oraz norm produkcyjnych dopuszczających towar do obrotu w Polsce, należy egzekwować od producenta na podstawie umowy kupna-sprzedaży.

Autor: Paulina Kiełbus-Jania - Prezes Bigchina sp. z o.o
Polecana Firma

Usługi BigChina

Zorganizujemy Twoje spotkanie z chińskim partnerem i wprowadzimy Cię w tajniki owocnej współpracy z dalekowschodnim kontrahentem.

> Aranżacja wyjazdów biznesowych

> Szkolenia i konsulting

> Raporty z rynku chińskiego