Dodaj Ofertę Kupna
Strona Główna > Centrum Wiedzy > Artykuły
Słownik najważniejszych pojęć używanych w spedycji
2007-12-13 11:53:10
Źródło: www.BigChina.pl
Jednym z częstszych problemów z jakim borykają się początkujący importerzy jest nieznajomość podstawowych skrótów używanych w transporcie morskim. Większość z nich dotyczy dodatków spedycyjnych, doliczanych do podstawowej ceny transportu kontenera. Przedstawiamy najważniejsze i najpopularniejsze skróty używane w transporcie morskim.

Warto na początek przedstawić co kryje się za najczęściej używanymi oznaczeniami kontenerów. Poniżej przedstawiamy trzy najpopularniejsze typy kontenerów, wraz z najważniejszymi informacjami:

1) Kontener 20-stopowy ( 20’):
długość x szerokość x wysokość: 6,1 m x 2,4 m x 2,6 m
kubatura wewnętrzna: 33 m³

2) Kontener 40-stopowy ( 40’):
długość x szerokość x wysokość: 12,2 m x 2,4 m x 2,6 m
kubatura wewnętrzna: 67 m³

3) Kontener 40-stopowy, podwyższony (40HQ):
długość x szerokość x wysokość: 12,2 m x 2,4 m x 2,9 m
kubatura wewnętrzna: 76 m³

Maksymalna ładowność kontenerów zazwyczaj nie przekracza 28 ton.
Poniżej przedstawiamy skróty najważniejszych dodatków morskich, wraz z wyjaśnieniem. Bez ich znajomości niemożliwe jest dokładne obliczenie kosztów transportu:

1) BAF - Bunker Adjustment Factor
Dodatek paliwowy, nałożony przez armatora lub konferencję żeglugową w celu zniwelowania fluktuacji na rynku paliwowym. Naliczany jest od TEU (Twenty-feet Equivalent Unit) czyli od jednostki miary odpowiadającej pojemności jednego 20-stopowego kontenera

2) CAF - Currency Adjustment Factor
Dodatek walutowy stosowany przez linie żeglugowe lub konferencje żeglugowe do stawek frachtowych w celu uniknięcia fluktuacji związanych ze zmianami stawek na rynku przewozowym czy wahań taryf portowych związanych z wahaniami kursów walut.

3) Doc fee - opłata dokumentowa

4) CSF - Carrier Security Fee
Opłata za ochronę frachtowca

5) TSC - Terminal Security Charge
Opłata za ochronę terminala

6) PSS - Peak Season Surcharge
Okresowy dodatek sezonowy wprowadzany w momentach gdy na danym rynku frachtowym popyt na fracht rośnie, a armatorzy nie mają możliwości podwyższenia podstawowych stawek frachtowych

7) ISPS - International Ship & Port Facility Security Fee
Opłata pobierana przez wszystkich armatorów oraz porty morskie w związku z nałożonym obowiązkiem podniesienia ogólnego poziomu bezpieczeństwa
Polecana Firma

Usługi BigChina

Zorganizujemy Twoje spotkanie z chińskim partnerem i wprowadzimy Cię w tajniki owocnej współpracy z dalekowschodnim kontrahentem.

> Aranżacja wyjazdów biznesowych

> Szkolenia i konsulting

> Raporty z rynku chińskiego